”Vad fint det ser ut” är något som Thore Nyman ofta får höra när han är ute och sköter om blomsteravdelningarna i fullservicebutiker. Han är en av Spira Blommors utesäljare och idag besöker han bland annat Coop Froum Jägersro och Stora Coop Stadion i Malmö.
Det är fredagen före första advent och blomsteravdelningarna behöver fyllas på inför den väntade anstormningen av kunder som vill köpa amaryllis, hyacinter och julstjärnor för att göra adventsfint hemma.
Thore skyndar in på lagret för att hämta nyligen anlända vagnar med fräscha blommor. Han har jobbat på Spira Blommor i 17 år och vet precis vad som krävs för att skapa en välkomnande och säljande blomsteravdelning.
– Jag är ute i mina butiker två eller tre dagar i veckan och bygger avdelningen, frontar, fyller på och vattnar. Dessutom tar jag hand om både beställningar och krediteringar, säger Thore.
Thore dokumenterar noga besöket och följer en checklista för att se till så att inget glöms bort. Vant lyfter han upp några krukor här och var och konstaterar att de känns lätta och därför behöver vattnas.
Nya blommor för varje säsong
Blommor står sällan på inköpslistan, utan är en typisk impulsköpsvara. Det krävs därför att blomsteravdelningen byggs på ett sådant sätt att den drar till sig kundernas blickar. En produkt per trappa är bra, då ser det maffigt och lockande ut.
– Vi anpassar sortimentet efter säsong, så att kunderna alltid kan hitta aktuella produkter, säger Thore.
Det är många säsonger och högtider som ska hinnas med under ett år, allt från de största jul, nyår och påsk till midsommar, halloween och allhelgona. Och så utesäsongen så klart, då avdelningen fylls av blommor för utplantering.
Nära samarbete med butiken skapar attraktiv blomavdelning
Fullserviceuppdraget är ett samarbete med butiken. Thore känner personalen väl och känner sig som en i gänget. Han hejar glatt och ger instruktioner för de dagar när han inte är på plats, som att ta bort tomma hinkar.
– Personalen behöver lägga ungefär 15 minuter varje dag för att se till att blomsteravdelningen alltid ser snygg ut, säger Thore.
Råd till kunderna
– Den roligaste perioden tycker jag är julen. Då är avdelningen som störst och jag fyller på med massor av julstjärnor, amaryllis och hyacinter varje gång jag besöker mina butiker.
En kund kommer fram, lyfter upp en julstjärna och ber om skötselråd. Thore berättar att julstjärnorna inte tål kyla och vill bli vattnade med rumstempererat vatten. Kunden stoppar ner en julstjärna i kundvagnen och går nöjd vidare.
– Det är trevligt med kontakten med kunderna, speciellt när de kommer fram och berömmer blommorna och till exempel säger ”rosorna är av så bra kvalitet, jag köpte en bukett som har stått i två veckor nu”, säger Thore.
Thore sopar upp lite jord från golvet och ställer undan vagnarna på lagret. Det är dags att åka vidare.
– Jag är nöjd när jag lämnar butiken och har fyllt hela avdelningen så att den ser snygg och lockande ut, säger han och ler.